آنوریسم مغزی چیست؟

به یک ناحیه ورم کرده با برآمدگی در رگ های خونی مغز آنوریسم مغزی می گویند.این ضایعه از نظر آنااتومیک مثل آویزان شدن یک از میوه از شاخه درخت می باشد. امکان تراوش یا پارگی آنوریسم مغز وجود دارد و ممکن است خونریزی داخلی در مغز ایجاد شود. در بیشتر موارد پارگی آنوریسم مغزی در فضای بین مغز و بافت های نازک آن به وجود می آید.

آنوریسم مغزی چیست؟

علائم آنوریسم مغزی چیست؟

سردرد های شدید و ناگهانی یکی از دلایل اصلی پارگی آنوریسم هستند. معمولا این سردردها به عنوان یکی از بدترین سردرد های می باشد که فرد دچار آن می شود. در ادامه می خواهیم در مورد دیگر علائم آنوریسم ببردازیم.

• سردردهای ناگهانی و خیلی شدید
  • سفت شدن ناحیه گردن
  • تار شدن یا دوگانگی بینایی
  • حساسیت به نور
  • حمله عصبی
  • افتادگی پلک
  • از دست رفتن هوشیاری
  • احساس سردرگمی

روش های تشخیص و درمان آنوریسم مغزی چیست؟

پزشکان می توانند با آزمایش های خاص برای تشخیص آنوریسم در افرادی که سابقه خانوادگی برای این بیماری دارند استفاده کنند. سى تى اسكن و ام آر آى از بافت ها و شراين مغزی تصوير بردارى مى كند. در سى تى اسكن با استفاده از چندين اشعه ايكس، يک تصوير سه بعدی از مغز بيمار بر روى كامپيوتر ارائه مى شود. در MRI با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی، تصاويرى از مغز به دست مى آيد. تصاویر CT-Scan باعث می شود که خونریزی های داخل مغز را نشان بدهد با استفاده از این راه ها می توان خونریزی مغز را مورد بررسی قرار داد.

روش های درمان آنوریسم چیست؟

برای روش هایی که آنوریسم پارگی ایجاد نکرده و یا پارگی ایجاد شده است داروها و روش های مختلفی وجود دارد که می توان آن را درمان کرد. در زیر به آنها اشاره می کنیم.

در مورد آنوریسم دچار پارگی روش های زیر وجود دارد.

• آمبوليزاسيون آندوواسكولار
  • جراحی كليپينگ ( بستن شريان با گيره)
  • دارودرمانی آنوریسم پاره شده

در مورد آنوریسمی که دچار پارگی نشده است نیز روش های زیر وجود دارد.

در روش روش های کلیپس کردن، قرار دادن کویل درون عروقی و استفاده از یک منحرف کننده جریان خون می توانند برای انسداد یک آنوریسم مغزی پاره نشده و همچنین پیشگیری از پارگی احتمالی در آینده به کار روند. با این حال، در برخی آنوریسم های پاره نشده امکان دارد خطرات جراحی بیش از مزایای آن باشند.

پزشک متخصص مغز و اعصاب می تواند با همکاری جراح مغز و اعصاب یا نورورادیولوژیست مداخله ای مناسب بودن روش های درمانی را برای بیمار تعیین کند. عواملی که در پیشنهاد دادن یک روش درمانی در نظر گرفته می شوند به شرح زیر هستند:

• اندازه، محل و ظاهر کلی آنوریسم
  • سن و سلامت عمومی فرد
  • سابقه خانوادگی پارگی آنوریسم
  • بیماری های مادرزادی که خطر پارگی آنوریسم را افزایش می دهند

در صورت ابتلا به فشار خون بالا، باید درباره دارو های کنترل کننده این بیماری با پزشک خود مشورت کرد. در صورت ابتلا به آنوریسم مغزی، کنترل مناسب فشار خون می تواند خطر پارگی آنوریسم را کاهش دهد. علاوه بر آن، افراد در صورت مصرف سیگار، باید جهت ترک آن با پزشک خود مشورت کنند. مصرف سیگار یکی از عوامل خطر تشکیل، رشد و پارگی آنوریسم است.