18/05/2024
راه های درمان میگرن

راه های درمان میگرن

راه های درمان میگرن

میگرن یکی از بیماری‌های شایع عصبی است که باعث سردرد شدید می‌شود. در این مقاله انواع راه های درمان میگرن را بررسی نموده و در مورد تغییر سبک زندگی که می‌تواند به درمان سردرد میگرنی کمک کند، صحبت می‌کنیم.

درمان میگرن به چه شکل است؟

میگرن سومین بیماری شایع جهان است که دارای درد ضربان‌دار از شدت متوسط تا شدید است. سردرد میگرنی یکی از ناتوان کننده‌ترین اشکال سردرد است. میگرن با سردردهای شدید مشخص می‌شود و اغلب با تهوع، استفراغ و افزایش حساسیت به صدا و نور در اوج حمله همراه است.

اوج شدت حملات میگرنی در سنین ۲۰ تا ۶۰ سال است و پس از ۶۰ سالگی شدت این حملات کاهش یافته و در برخی از بیماران با افزایش سن حملات میگرن متوقف می شود.

اکثر افراد با روند سردرد خود آشنا هستند. اما سردردهایی که دو روز بیشتر به طول می‌انجامد و همچنین سردردهایی که با علائمی مانند تب، سفتی گردن، گیجی و یا فلجی همراه باشند، باید توسط پزشک بررسی شود.

تشخیص میگرن چگونه است؟

اگر میگرن یا سابقه خانوادگی میگرن دارید، پزشک متخصص در درمان سردرد احتمالاً میگرن را براساس سابقه پزشکی، علائم و معاینه جسمی و عصبی تشخیص می‌دهد.

اگر وضعیت شما غیرمعمول، پیچیده یا ناگهانی شدید شود، آزمایشات برای رد سایر دلایل درد شما ممکن است شامل ام آر آی باشد. در اسکن MRI از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از مغز و عروق استفاده می شود.

اسکن MRI به پزشکان کمک می‌کند تومورها، سکته‌ها، خونریزی در مغز، عفونت‌ها و سایر شرایط مغز و سیستم عصبی را تشخیص دهند. برای مشاهده مراکز MRI در شیراز به لیست درج شده مراجعه کنید.

"راه

راه های درمان میگرن چیست؟

هدف اصلی درمان، پیشگیری از میگرن، بهبود کیفیت زندگی از طریق کاهش دفعات و شدت سردرد، بهبود عملکرد و کاهش ناتوانی و کاهش استفاده از داروها با بهبود اثربخشی درمان است.

پزشک در درمان سردرد به بیمار می‌تواند کمک کند تا درد ناشی از آن را کمتر تجربه کند و به مرور علائم را معالجه نماید. درمان سر درد میگرنی به عواملی مانند سن، تعداد دفعات تجربه میگرن، نوع میگرن، شدت و مدت میگرن، داشتن تهوع و استفراغ و سایر داروهایی که بیمار مصرف می‌کند بستگی دارد.

آیا می دانید سرطان ستون فقرات و علائم آن چیست؟

راه های درمان میگرن می‌تواند شامل روش‌های زیر باشد:

  • داروهای مسکن
  • تزریق سم بوتولینوم (دیسپورت)
  • طب سوزنی
  • تغییر سبک زندگی.

درمان سر درد میگرنی با داروهای مسکن

آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن که جهت درمان دردهای میگرنی در داروخانه‌ها موجودند. اگرچه ممکن است این داروها مفید باشند، اما بیماران باید از استفاده بیش از حد این داروها برای جلوگیری از عوارضی شامل: مسمومیت، زخم معده و سایر مشکلات گوارشی اجتناب کنند.

علاوه بر این استفاده بیش از حد این داروها ممکن است میگرن را بدتر کند.

تزریق سم بوتولینوم (دیسپورت) برای درمان سردرد میگرنی

وقتی میگرن دارید، بدن موادی به نام انتقال دهنده‌های عصبی و مولکول‌هایی را که با درد همراه هستند ترشح می‌کند. سم بوتولینوم در انتقال این مواد اختلال ایجاد می‌کند، به طور معمول در جایی که اعصاب و عضلات به هم می‌رسند. محققان تصور می‌کنند وقتی این دارو به عضلات اطراف صورت‌، سر و گردن تزریق می‌شود، توسط اعصاب گرفته شده و انتقال عصبی همراه با درد را مختل می‌کند.

بوتاکس و دیسپورت گاهی اوقات منجر به ایجاد برخی احساسات سوزش یا نیشگون می‌شوند، اما درد جدی ایجاد نمی‌کنند. سوزن‌های تزریق بسیار کوچک هستند. هنگامی که برای جلوگیری از میگرن استفاده می‌شود، به عضلات سر و گردن تزریق می‌شود و در ابتدا هر ۳ ماه تزریق انجام می‌شود.

از آنجا که بوتاکس و دیسپورت برای استفاده مجدد بی‌خطر هستند، هنگامی که شروع به مشاهده علائم خود می‌کنید، می‌توانید برای معالجه مجدد به متخصص مراجعه نموده و تزریق مجدد انجام شود. تزریق بوتاکس و دیسپورت نه تنها بسیار موثر و ماندگار است، بلکه درمان را نیز سرعت می‌دهد.

طب سوزنی و درمان میگرن

اگرچه مطالعات قطعی در مورد استفاده از طب سوزنی جهت درمان میگرن نشده است، اما در بعضی بیماران ممکن است موثر باشد. از آنجا که پاسخ به درمان متغیر است برخی از پزشکان این درمان را توصیه نمی‌کنند.

در این روش درمانی‌، یک پزشک بسیاری از سوزن‌های یکبار مصرف نازک را در چندین قسمت از پوست شما در نقاط مشخص قرار می‌دهد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *