گزگز پا چیست؟

گزگز پا چیست؟ خیلی از ماها گزگز پا یا خواب رفتن و یا سوزن سوزن شدن پاها را حس کرده ایم. این احساس ناشی از بودن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی می باشد و یا خوابیدن به شکلی که جریان خون در آن ناحیه کم شده است. اما پس از چندین دقیقه، فرد بدون وجود آمدن هیچ مشکلی به وضعیت طبیعی برمی گردد..اما اگر احساس سوزش پا یا گزگز پا دارید و به مرور به آن دچار می شوید باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب در شیراز مراجعه کنید.

علائم گزگز پا چیست؟

گزگز پا یا سوزش زانو همراه با علائم دیگری است که بسته به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن فرق می کند. عواملی که مرتب پا را تحت تاثیر قرار می دهند همچنین شامل سیستم های دیگر بدن می شوند. گزگز یک پا همراه با علت سوزش زانو است که پا را تحت تاثیر قرار می دهند و از قرار زیر هستند:

• کبودی
  • احساس داغ شدن پا
  • بی حسی انگشت شست پا
  • درد پا
  • قرمزی، گرما یا ورم
  • ضعف رفتن پا ( کاهش استقامت)
  • خواب رفتن پا بصورت مداوم
  • سوزن سوزن شدن پا

علت گزگز پا چیست؟

در ادامه علل بروز خواب رفتن پا (سوزن سوزن شدن پا) و علت گزگز دست و پا ذکر شده است:

ورم عصب

گاهی گزگز پا و داغ شدن کف پا ناشی از ورم عصب پا می باشد که دردناک است با این حال اغلب خوش خیم است و در اصل زنانی را تحت تاثیر قرار می دهد که کفش های پاشنه بلند و تنگ می پوشند. ورم عصب شبیه عصب باریکش در پا است، اما در واقع رشد غیرطبیعی بافت دور عصب معمولا بین انگشتان سوم و چهارم پا است.

بیماران گزگز دست و پا اغلب احساس خود را شبیه قدم گذاشتن بر روی یک سنگ یا سنگریزه کوچک توصیف می کنند. ورم عصب معمولا منجربه درد، سوزش پا یا بی حسی پا در قسمت توپی پا و انگشتان می شود و بیشتر در حین راه رفتن مشخص می شود. درد پا معمولا هنگام نشستن و وقتی دیگر راه نروید، کفش های خود را درآورید و ناحیه مورد نظر را مالش دادید، از بین می رود.

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی ناشی از آسیب به اعصاب پا، ساق پا و انگشتان پا است. شایع ترین علت نوروپاتی محیطی دیابت است، اما علت های دیگری مثل داروهای مشخص، اعتیاد به مواد الکلی و غیره نیز باعث بوجود آمدن آن می شوند.

شایع ترین علائم این بیماری بی حسی پا، گزگز پا، خواب رفتن پا یا درد شدید در پا و درد بین انگشتان پا می باشد که عموما اولین علائم مشکلات دیگر می باشند. بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از افراد دیابتی در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می شوند.

آیا می دانید علت سکته مغزی چیست؟ اگر نمی دونید می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

دیابت

وقتی قند خون به درستی تنظیم نشود، فرد دیابتی کاهش جریان خون به عصب ها و بافت های دیگر بدن خود را تجربه می کند. آسیب به این عصب ها دائمی می شود و ممکن است در نهایت منجر به گزگز پا، سوزش یا بی حسی انگشت شست پا، ساق پا و پا و همچنین عوارض جانبی دیگر شود. خواب رفتن دست و پا و بی حسی در ساق پا و پا علامت هشداردهنده عوارض جانبی شدیدتر است.

بیماری ام اس

بی حسی، سوزن سوزن شدن و گزگز پا و دست اولین علامت شایع بیماری ام اس و اختلال خودایمنی مغز و طناب نخاعی است. علت ام اس ناشناخته است، اما این بیماری باعث وارد شدن آسیب به غلاف میلین لایه محافظ دور سلول های عصبی می شود.

این مساله منجر به خواب رفتن پا و دست و بی حسی پا، گرفتگی عضلانی و ضعف پا و علائم دیگر می شود که بعضی از آنها باعث ناتوان شدن فرد می گردند. بیماری ام اس در بین زنان بیشتر از مردان شیوع دارد.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال یا تارس یا تونل قوزک پا که همچنین اختلال عملکرد عصب تیبیال نامیده می شود مشابه سندرم تونل مچ دست است که دست و مچ دست را تحت تاثیر قرار می دهد. در بیماری سندرم تونل قوزک پا، عصب درشت نی که از قسمت پایین پا تا پا ادامه دارد، یا در نتیجه آسیب دیدگی یا فشار بر عصب در طول زمان صدمه می بیند.

با افزایش آسیب دیدگی خواب رفتن پا، گزگز پا و بی حسی پا و همچنین درد، ضعف رفتن پا و احساس سوزش پا بوجود می آید.

بیماری شریانی محیطی

بیماری شریانی محیطی یک اختلال قلبی عروقی است که در آن شریان های ساق پا و پا سفت و تنگ می شود. این بیماری با بیماری قلبی مرتبط است و اغلب با افزایش کلسترول ارتباط دارد. با تنگ و سفت شدن شریان ها، جریان خون به ساق پا و پا کاهش پیدا می کند.

علائمی از قبیل خواب رفتن پا یا گزگز در پا و ساق پا معمولا با صاف ایستادن برای مدت طولانی یا با ورزش کردن یا راه رفتن شدت پیدا می کند. علائم دیگر شامل سوزن سوزن شدن پا، سرد شدن پوست، خارش یا سوزش پا و ساق پا و ضعف رفتن پا می شود.

پارگی دیسک

اگر چه پارگی دیسک اختلال ستون فقرات است، اغلب منجر به گزگز پا، درد، خواب رفتن پا یا ضعف در پاها می شود. وقتی دیسک که بین مهره های ستون فقرات قرار دارد فشار داده شود، بر عصب هایی که از ستون فقرات شروع شده و تا قسمت های دیگر بدن امتداد دارند، اثر می گذارد.

وقتی سیگنال هایی که برای این عصب ها فرستاده می شود کاهش پیدا می کنند، بی حسی، مور مور پا یا گزگز پا بوجود می آید.

گزگز پا چیست؟

تشخیص گزگز پا چگونه است؟

برای تشخیص علت خواب رفتن دست و پا دکتر به بررسی درد می پردازد. درد که در کمر آغاز می شود و تا پا گسترش پیدا می کند اغلب ناشی از فشار بر روی ریشه های عصب سیاتیک است که در اختلالات ستون فقرات بوجود می آید. آزمایشات سرپایی مخصوص از قبیل بررسی حساسیت پا نشان می دهد که کدام عصب ها درگیر هستند. آزمایش ام آر ای از ستون فقرات اغلب اختلالات ستون فقرات را نشان دهند. عکسبرداری با اشعه ایکس شکستگی استخوان در پا را نشان می دهد.

درمان گزگز پا چیست؟

درمان بی حسی پا به علت بوجود آورنده علائم بستگی دارد. روش درمانی که برای خواب رفتن پای شما مورد استفاده قرار می گیرد به تشخیص پزشک در مورد علت گزگز و سوزن سوزن شدن پا بستگی دارد. روش های درمانی مخصوص این مشکل از استراحت تا دارو و عمل جراحی متغیر است. پزشکان معمولا برای علائمی از قبیل گز گز پا و ضعف رفتن پا و … داروهای ضد التهابی یا مسکن را تجویز می کنند. با این حال، بهترین روش برای درمان گزگز دست و پا پیدا کردن علت و ترمیم بافت است روش های درمانی رایج برای درمان بی حسی و گزگز پا از قرار زیر است:

1. ترمیم عضله، استخوان یا ستون فقرات
  2. مواد غذایی مناسب
  3. کنترل بیماری های خود ایمنی
  4. روش های درمانی کایروپراکتیک راهکاری مناسب برای درمان هر نوع بیماری عصبی می باشند.

از دیگر روشهای درمان گزگز، سوزش و خواب رفتگی دست و پا می‌توان به ماساژ درمانی، طب سوزنی، تریگر پوینت تراپی و درمان دستی اشاره نمود.